Timpul petrecut in fata calculatorului ne afecteaza ochii

Timpul petrecut in fata calculatorului ne afecteaza ochii

Computerul a devenit in zilele noastre un instrument aproape indispensabil si multi dintre noi petrec cel putin 8 ore pe zi in fata lui. Fara a ne da seama, computerul este un dusmanul de langa noi care ne face “cadouri” cum ar fi dureri de cap care nu mai trec, oboseala, tulburari ale vederii, stari de ameteala s.a.m.d. Toate acestea ne afecteaza viata persoanala prin prisma faptului ca devenim persoane foarte usor irascibile. Mai grav decat atat, ochii sunt principalele organe care sufera, putand aparea glaucomul.

 

Diferenta intre o coala de hartie tiparita si citirea acestui articol de exemplu este una greu de sesizat la prima vedere. Un rand scris pe o coala de hartie este citit de la un capat la celalalt cu acelasi efort depus de catre ochi. In cazul calculatorului lumina porneste de undeva din centrul ecranului si se revarsa catre margini, ochiul facand un efort mai mare pentru cuvintele de la marginile ecranului. Aceasta pendulare a ochiului intre luminozitatile display-ului creeaza senzatia de oboseala a vederii.

Alege un monitor bun

Cum nu putem renunta la utilizarea calculatorului pentru ca el constituie instrumentul de baza al job-ului nostru, nu ne ramane decat sa incercam sa protejam ochii. Un prim pas este evitarea monitoarelor CRT (cu tub) in favoarea celor LCD. In cazul in care nu porti ochelari este bine sa achizitionezi o pereche de protectie cu lentile antireflex sau daca ai deja ochelari de vedere, lentilele acestora sa aiba si aceasta proprietate. Acest tip de ochelari  protejeaza ochii si de lumina farurilor masinilor cat si de lumina produsa de neoane. Exista o ipoteza conform careia ochelarii de protectie cu lentile antireflex ar inrautati vederea, ipoteza gresita si infirmata de catre doctorii specialisti.

Pauze la fiecare 30 de minute

Cauza principala a problemelor ochilor este uscarea pupilei. S-a demonstrat faptul ca in fata monitorului, clipim de 5 pri mai putin decat in mod normal, permitand particulelor de micropraf sa se aseze pe retina si sa ne provoace leziuni de marimi microscopice. Se recomanda o atentie mai mare clipirii, adica umezirii ochilor, si chiar folosirea lacrimilor artificale administrate la anumite intervale. De asemenea, pentru evitarea obosirii ochilor, se recomanda pauze de 5 minute la fiecare 30 minute petrecute in fata calculatorului, pauze in care este indicat sa privim o planta sau orice altceva de culoare verde si sa incercam sa privim la lucruri mai indepartate vederii, in fata calculatorului ochiul fiind fortat sa priveasca la distante ce nu depasesc 50 cm si chiar mai mici de atat.

Mananca sanatos

Pentru a preveni si chiar a scapa de toate aceste probleme se recomanda ceaiurile cu continut de tanin, cum ar fi ceaiul negru, care reduc imflaturile din jurul ochilor. De asemenea se recomanda administrarea vitaminelor A si B cu suportul fructelor si legumelor care ajuta la absorbtia acestora. Morcovii si afinele sunt foarte indicate pentru sanatatea vederii. In fiecare seara este bine sa stati intinsi cu picioarele mai inaltate decat restul corpului, lucru ce ajuta la irigarea mai usoara a creierului si implicit a nervilor optici.